Toiminta-alueemme laajenee - mentorointia Länsi-Uudellamaalla

Taustaa

Lohjan Laurentius-taloon rakennettiin uudisosa ja vanha osa peruskorjattiin. Rakennus- ja korjaustyöt valmistuvat syksyn 2021 kuluessa. Talossa toimii kahdeksan eri johtajan hallinnoimaa yksikköä: Laurentius-päiväkoti, Solbrinkens daghem, 1.8. 2021 toimintansa aloittanut vuosiluokat 1-9 käsittävä Laurentius-koulu, vuosiluokkien 1-6 Solbrinkens skola, Länsi-Uudenmaan musiikkiopisto, Hiiden opisto, Lohjan Kaupunginteatteri sekä tiloissa vuokralaisena toimiva Lohjanseudun kuvataideopisto.

Laurentius-talolla oli rakennusvaiheen aikana johtaja, mutta talon valmistuttua erillisestä johtajasta luovuttiin. Kaupungin tavoitteena on käynnistää ja jatkaa toimintaa nykyisellä johtajamäärällä.

Mikä on roolini Laurentius-talon johtamiskuviossa?

Otin vastaan noin puolen vuoden mittaisen tehtävän talon johtotiimin kokousten (n. 6 kpl) puheenjohtajana. Toimeksianto pitää sisällään uuden talon johtamisen selkiyttämisen kaupungin antamaa ohjeistusta ja suunnitelmaa noudattaen.

Koko talon tilanne on aluksi tietysti haastava: kahdeksan erilaisen yksikön, lasten, opiskelijoiden ja henkilöstön sijoittuminen samaan suureen rakennukseen ja kahdeksan erilaisen toimintakulttuurin synkronointi. Talossa tarvitaan yhteisöllisyyttä ja yhteen hiileen puhaltamista. Kuten yksi talossa toimivista johtajista sanoi: "Tuo jotain tullessasi, mutta ole valmis vastaanottamaan paljon uutta!"

Modernit aikuisten ja lasten työskentelytilat ja niissä toimiminen vaativat kaikilta totuttelemista. Niin johtajien työtila kuin luokatkin ovat useamman käyttäjän yhteiskäytössä. Kaupungin asettamana tavoitteena onkin saada talo mahdollisimman tehokkaaseen ja mahdollisimman monen tahon käyttöön aamukuudesta aina iltakymmeneen.

Kuten hyvin tiedämme, pelkästään oman yksikön menestyksellinen johtaminen on tässä maailmantilanteessa melkoinen haaste johtajalle, henkilöstölle ja opiskelijoille.

Olenkin asettanut itselleni, mentoroinnille ja talossa toimiville johtajille tavoitteeksi YHDESSÄ ja POSITIIVISELLA ASENTEELLA TEKEMISEN.

- Seppo Ryösä -

Back to top