1. ASKEL- Hyödynnetään tutkimustietoa: Kunta 10, kouluterveyskyselyt, auditoinnit, työhyvinvointi-kyselyt. - Selvitetään sivistystoimen johdon odotukset ja toiveet
2. ASKEL- Mitä mentorointi on? Mitä mentorointi ei ole? Milloin mentoroinnista on apua? - Esittely voidaan toteuttaa kunnan varhaiskasvatus- ja perusopetus- yksiköiden johtajien yhteisessä tilaisuudessa.
3. ASKEL- Esiopetus- tai perusopetusyksikön johdon toiveet ja odotukset; tavoitteet mentoroinnille- Mentoroinnin käytännön järjestelyistä sopiminen; miten juuri tässä mentoroinnissa edetään?
4. ASKEL Mentori on läsnä yksikön arjessa tutustuen yksikön toimintaan.Mentori tutustuu yksikön henkilöstöön.Tätä varten laaditaan suunnitelma aikatauluineen.
5. ASKEL Riippuen henkilöstön kokonaismäärästä jokaista haastatellaan tai haastattelu toteutetaan tietylle henkilöstöä edustavalle otannalle. Haastatteluun osallistuminen on henkilöstölle vapaaehtoista.
6. ASKELNäkemys yksikön nykytilasta käydään läpi ensin yksikön johdon kanssa. Johdon kanssa sovitaan yhteenvedon esittämisestä henkilöstölle.
7. ASKELMentorin ja yksikön johdon välisissä keskusteluissa käsitellään mm. vuorovaikutusta, yhteistyötä ja ihmissuhteita koulussa. Tunnistetaan vahvuuksia, myönteisiä tunteita ja ilmapiiriä.
8. ASKEL Mentoroinnin aktiivinen vaihe päättyy arviointikeskusteluun, johon osallistuvat yksikön johtaja tai johtotiimi, johtajan esimies ja mentori. Arviointia tukee mm. tapaamisista laaditut muistiot sekä nykytilasta laadittu yhteenveto.
9. ASKEL - Mentori tapaa yksikön johdon noin puoli vuotta arviointikeskustelun jälkeen. - Mentori tarjoaa apuaan, mikäli siihen on tarvetta.
Back to top