Rexit Mentori Maarit Korhonen

Hyvä johtaminen

Blogin kirjoittajavieraana luokanopettaja Maarit Korhonen pohtii, mitä on hyvä johtaminen.

Maarit Korhonen on kirjoittanut mm. kolme pamflettia: Koulun vika? Herää koulu! ja Kun koulu ei tajua. Kaikki kertovat koulusta ja siitä, miten koulun tulisi muuttua.

En tiedä, mitä elämän ironiaa on se, että minua johtaneista rehtoreista moni oli kelvoton työhönsä. Vain kaksi kertaa minulla on ollut rehtori, josta olin ylpeä ja jonka alaisuudessa oli upeaa työskennellä.

Kohta tulee 40 työvuotta täyteen ja laskin, että rehtoreita minulla on ollut noin 10. Kahta heistä pidän erinomaisena, kahta hyvänä ja kuutta katastrofaalisena. Minulta on kysytty, mitä tarkoitan katastrofaalisella.

Jos neljän yhteisen vuoden jälkeen rehtori ei vieläkään muista nimeäni - opettajia koulussa vähän toistakymmentä -  ja sanoo minulle:

- Kuules Merja.

- Maarit.

- Niin, niin Maarit. Nyt, kun sulla on ykkösluokka..

- Kuudes.

- Niin, niin kuudes..

Ja hetken päästä saan koneelleni ykkösten opettajille tarkoitettua materiaalia. Tämä oli jo niin tuttua, että lähes päivittäin lähettelimme vääriä posteja oikeisiin kohteisiin.

Syksy alkoi saman rehtorin alaisuudessa niin, että ensimmäinen oikea lukujärjestys tuli syyskuun puolessa välissä. Ajattelin, ettei haittaa; voin opettaa ilmankin. Mutta kun varastossa ei ollut myöskään kirjoja eikä vihkoja eikä mitään muutakaan, niin alkoi homma olla mahdoton.

Ylemmän tason johtamisesta kertoo se, että kun tässä vaiheessa pyysimme apua ylemmältä taholta, tuli vastaus:

- Koettakaahan nyt yhdessä selvitä siellä.

 

Erään toisen rehtorin mielestä olimme kesän aikana muuttuneet liikuntapainotteiseksi alakouluksi ja hän suuttui, kun kukaan meistä ei ollut siitä tietoinen.

Eräs rehtori joi itsensä pöydän alle tervetuliaisjuhlissaan ja häipyi biologian opettajan kanssa patjavarastoon. Työt alkoivat seuraavana maanantaina.

Eräs rehtori arvioi meidät silloisella kirjainasteikolla niin, että parhaat arviot saivat ne, jotka olivat eniten mokanneet ja huonoimmat sai tunnollisimmat. Mokanneet menivät jopa sanomaan, että heille ei kuulu parasta arvosanaa, koska ovat jättäneet tietyt työt tekemättä. Ei auttanut ja näin arviot menivät ylemmälle tasolle. En tiedä, olivatko aakkoset menneet sekaisin. 

 

Kahden parhaan esimiehen joukkoon pääsivät he, jotka hallitsivat kaiken tarvittavan. 

Vettä alkoi valua kesken tunnin luokkaan. Rehtori tuli, löysäsi krakaa, otti puvun takin pois ja kiipesi pulpetin päälle irrottamaan kattolevyä. Ennen kuin tunti oli ohi, hän toi minulle uuden lukujärjestyksen, jotta en olisi tuossa luokassa - sekä kirjeen vanhemmille. Ohi mennessään käytävällä hän saattoi hihkaista jotain hienosta työstä tietyssä asiassa ja tämä oli hämmentävää, koska oppilaita oli 1000 ja opettajia yli 50.

Toinen fantastinen rehtori oli hän, joka piti hulluimmankin alaisen ruodussa ja jonka kanssa sai käydä niin syvällisiä pedagogisia keskusteluja, että työn tekeminen sai ihan uuden motivaation. Hän myös hankki välittömästi apua hankalien vanhempien kanssa varaamalla työnohjauksen. Hän myös soitti minulle sikaflun aikana, että tarvitsenko kaupasta jotain.

Tämä ei kuitenkaan ole vaatimus ykköspaikalle rehtori-rankingissa.

 

Mitä on hyvä johtaminen? 

Rehtori on tietoinen uusimmasta opetussuunnitelmasta ja valvoo sen toteuttamista. Joka koulusta kuitenkin löytyy ainakin yksi, joka ei suostu muuttumaan.

Rehtori on pedagoginen johtaja. Hän pitää alaisensa ajan tasalla uusimmista tutkimuksista, trendeistä, säännöistä ja laista. Hän käyttää koulutuspäivät alaistensa kouluttamiseen, ei varastojen siivoamiseen.

Rehtori ilahtuu, jos joku alaisista tietää jostain asiasta enemmän kuin hän itse.

Rehtori valvoo alaistensa työssä jaksamista ja ottaa puheeksi lepäämisen, jos siihen on tarvetta. Rehtori myös ilmoittaa sairaalle, ettei ole syytä huoleen: lepää ja parane. 

Rehtori pitää puheen pois lähtijöille, oli kyseessä vuoden sijainen tai 30 vuotta talossa ollut. Puheessa olisi hyvä mainita jotain opettajan antamasta työpanoksesta. Naisten lehden viikon horoskoopin lukeminen ei ole sama asia.

Rehtori on opettajan puolella, jos mahdollista, hankalien vanhempien kanssa. Hän omaa diplomaattiset neuvottelutaidot ja saa rauhoittumaan hulluimmankin huoltajan.

Rehtorilla on rohkeutta taistella vääryyttä vastaan, tuli se sitten ylemmältä taholta tai muualta.

Hyvä rehtori on sellainen, jota tulee ikävä pois lähtiessä.

 

- Maarit Korhonen -

Back to top