Arponen Vesa, rehtori, Jäkärlän koulu Turku
ma 15.4.2019
Palautteeni koutsauksesta:
Loistava tapa saada vietyä etteen päin asioita, jotka kiireen keskellä tulee helposti siirrettyä aina huomiseen.
Koutsaaja on helposti lähestyttävä ja heti tuli sellainen olo, että tämä on hyvä juttu, juuri tätä olenkin kaivannut.
Keskustelullinen ote oli minulle sopiva. Mentorin persoona saa koulutettavassa aikaan luottamuksen tunteen. Kaikista asioista voi hänen kanssaan avoimesti keskustella.
Mitä jäi käteen? Koulun uusi selkeä ja tavoitteellinen toimintakulttuuri, johon olen hyvin tyytyväinen ja, johon opettajien on helppo sitoutua.
Voisiko enempää toivoa! Kiitos vielä!
Paappa Tiina, rehtori, Wäinö Aaltosen koulu Turku
ma 13.5.2019
Palaute valmennuksesta!
Olemme tavanneet valmennuksen merkeissä keväällä 2019 säännöllisesti, n. kerran kuukaudessa. Tapaamisten aiheet ovat nousseet arkityön ajankohtaisista otsikoista (henkilöstön hyvinvointi, työjärjestyksen laatiminen, resurssien jakaminen, toimintakulttuurin muutos, koulun visio). Mentori osallistui myös maaliskuun alussa veso-päiväämme; opettajilla oli mahdollisuus keskustella hänen kanssaan toimintakulttuurin muutoksesta esimiehen vaihtuessa. Henkilöstö antoi tästä myönteistä palautetta.
Olen kokenut valmennuksen hyödylliseksi ja antoisaksi. Itselläni on useampikin läheinen kollega, jonka kanssa voin jakaa asioita. Toisaalta "ulkopuolinen" henkilö, jolle koulumaailma on tuttu, tuo uusia näkökulmia arjen tilanteisiin. Kiitos!
Mikko Tapanila, Koulunjohtaja, Rymättylän koulu Naantali
to 7.5.2020
Mentorointi lähti mallikkaasti liikkeelle, kun lähtökohdaksi otettiin yksikön omat tarpeet ja toiveet. Näin saatiin haarukoitua sopivat mallit ja toimintatavat juuri kyseisen yksikön tueksi. Kaikki käyty keskustelu oli hyvin rakentavaa ja siinä korostui mentorin joustava sekä kuunteleva asenne. Niin johtajan kuin muunkin henkilökunnan suusta on sanottu, että mentorin kanssa oli tosi helppo jutella. Kenellekään ei muodostunut kynnystä käydä keskusteluja mentorin kanssa. Mentorin oli helppo peilata käytäntöjä ja keskusteluja omaan vankkaan kokemustaustaansa. Keskustelu pysyi koko ajan linjassa tavoitteiden kanssa - tiedettiin mistä puhuttiin. Haluan kiittää mentoria, Timo Tuusvuorta, hienosti vedetystä kokonaisuudesta, jossa huomioitiin yksikön tarpeet oikealla tavalla. Onnistuneen mentoroinnin jälkeen on ollut helppo suositella ja kannustaa myös muita yksiköitä vastaavaan toimintaan. Vaikka koronakriisi sotki mentoroinnin lopun suunnitelmia, saatiin kokonaisuus yhteenvetoineen valmiiksi. Kiitos!
Matti Kompuinen, rehtori, Laurin koulu Mynämäki
to 4.6.2020
Kiitos mentorikäyntien yhteenvedosta ja antoisista keskusteluhetkistä lukuvuoden aikana. Mentorointi on antanut hyvän peilipinnan niin koulun kehittämiseen kuin oman työn reflektointiin. Kokeneen kollegan kanssa käydyt keskustelut ja toteuttamasi kyselyt ovat tuoneet varmuutta viedä asioita eteenpäin ja toisaalta tuoneet esiin myös uusia näkökulmia koulunpitoon liittyviin asioihin.
Mentorina sinä Timo Kalske olet rauhallinen, kuunteleva ja rakentava, siis erinomainen keskustelukumppani, mitä arvostan. Olosuhteiden ymmärtäminen ja aito kiinnostus mentoroitavan arkeen ilman omien ratkaisumallien tyrkyttämistä antaa hyvän pohjan luottamuksellisten keskustelujen käymiseen.
Siispä kiitos sinulle miellyttävistä hetkistä kiireisen koulutyön lomassa käydyistä rakentavista keskusteluista. Oikein hyvää kesää!
Tanja Kytöniemi, rehtori, Kerttulan koulu Raisio
ke 17.6.2020
Timo Kalske oli nappivalinta minun mentoriksi. Timo auttoi minua kehittymään monella eri tasolla rehtorin työssäni. Erityisesti minulle jäivät mieleen kaikki käymämme keskustelut, joiden kautta pääsin peilaamaan omaa työtäni kokeneemman kollegan kanssa. Kokemukseni oli, että pystyimme puhumaan täysin samaa kieltä kaikissa käsittelemissämme aiheissa. Mentorointi käynnistyi aina minun tarpeista, mikä milloinkin oli ajankohtaisimpana ja päällimmäisenä asiana koulun arjessa esillä. Koulussa rehtori joutuu olemaan yksin monessakin mielessä, joten nämä keskustelut toimivat hyvin paljon myös ”työnohjauksellisina” tilaisuuksina.
Suuri asia minulle oli myös Timon toteuttamat luokka-astetiimikeskustelut. Niiden palautteiden perusteella vahvistui kuvitelmani siitä, että koulun henkilökunta on aidosti mukana koulun kehittämistyössä. Ajattelin, että näiden tiimikeskustelujen kautta olisi tullut esille mahdollisia kipukohtia, joihin olisin voinut jatkossa kiinnittää enemmän huomiota. Ilokseni totesin, että mitään suurempaa pulmakohtaa ei tullut esille. Oma työtapani on avoin, rakentava ja ratkaisukeskeinen. Olen toiminut Kerttulan koulun rehtorina nyt kolme vuotta. Tämän lukuvuoden jälkeen minulla on ensimmäistä kertaa sellainen olo, että koko henkilökunta tietää ja on mukana omalla työpanoksellaan koulun muutoksessa. Tähän on suuresti vaikuttanut myös sivistysjohto, joka on tukenut esittämiäni koulun tarpeita ja vaateita, jotka ovat toteutuneet. Kouluun on viimeisen kolmen vuoden aikana saatu kaksi uutta erityisluokanopettajaa ja kolme uutta koulunkäynninohjaajaa.
Kiitos Timo siitä, että jaksoit käydä pitkiä keskusteluja kanssani. Kiitos myös monista neuvoista ja kannustuksesta.